دانستنی های جالب درباره حیوانات | مرکز خرید دام زنده

چگونه می توانیم یک گوسفند خوب بخریم

دانستنی های جالب درباره حیوانات | مرکز خرید دام زنده

چگونه می توانیم یک گوسفند خوب بخریم

نشانه های کمبود مس در رژیم غذایی گوسفند

علامت ها فقدان مس در گوسفند :

کاهش رویش , کم خونی و اسهال از مهم ترین علامت ها کمبود مس در گوسفندان هست .

در موقعیت فقدان شدید مس گوسفند در گیر لاغری مفرط شده و تلف می گردد . از نشانه ها دیگراین بیماری که از نگاه اقتصادی شایان توجه است کاهش رویش در پشم و پایین آمدن کیفیت آن میباشد .


مطلب مرتبط : خصوصیات گوسفند شیشک 


مس در مراقبت میلین در تارهای عصبی و در تشکیل استخوان نقشی بعهده دارد و در اثر نبود آن , عدم هماهنگی حرکات عضلانی و اختلالات استخوانی از قبیل لنگش و تورم عضلانی و شکستگی استخوان‌ها در بره به‌وجود می آید .


اگر به دنبال برطرف نمودن کامل نیازهای غذایی گوسفندان خود هستید ، این مقاله را مطالعه کنید . 


اختلالات عصب نبود مس در بره‌ها موجب بیماری می گردد که در‌این بیماری میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع عالی تشکیل نمیشود

چون برای تشکیل میلین به آنزیم سیتوکرام اکسیداز احتیاج است و در ساختمان این آنزیم نیز مس بکار رفته است . این عارضه در بره‌ها سبب مرگ و سلولی در نصیب سفید مخ و استحاله قسمت حرکتی نخاع می گردد .

از نشانه ها این عارضه می‌توان به دنیا آمدن بره‌های مرده , وجود فلجی در بره‌ها هنگام به دنیاآمدن یا این که در چندین روز بعد از آن به دنیا آمدن , سرگیجه , کوری , تلوتلو تناول کردن و نشستن بره‌ها مثل سگ را خاطرنشان کرد .

این شرایط عدم تعادل در بزغاله‌ها و خیلی به تدریج در گوساله‌ها هم صورت داده است . در گوسفند و بقیه نشخوارکنندگان بیماری دیگری به اسم «ناخوشی نمک» هم بروز می‌نماید که نشانه‌های بالینی آن شبیه نشانه‌های فقدان مس و کبالت است و با تجویز مکمل‌های محتوی موادسازنده نامبرده برطرف می گردد . در تغذیه گوسفند از به کار گیری غیرضروری و اضافی بر احتیاج مس می بایست جداً احتراز نمود چون مصرف زیادی مس منجر مسمومیت می شود .

در‌این گونه مسمومیت مهم ترین مخزن ذخیره مس یعنی کبد , اولیه اندامی است که جراحت می‌بیند و چنانچه گوسفند از علوفه مراتعی که میزان مس در آن‌ها زیادتر از حد معمول باشد تغذیه کند مسمومیت مزمن مس در حیوان پدیدار می گردد .