دانستنی های جالب درباره حیوانات | مرکز خرید دام زنده

چگونه می توانیم یک گوسفند خوب بخریم

دانستنی های جالب درباره حیوانات | مرکز خرید دام زنده

چگونه می توانیم یک گوسفند خوب بخریم

نکاتی در مورد گوسفندان که شما را شگفت زده خواهد کرد

امروز قصد معرفی نکاتی جالب در مورد انواع گوسنفدان را داریم که می تواند برای شما جذاب باشد .

  1. در حدود یک میلیارد راس گوسفند از حدود 900 نژاد گوناگون در سراسر دنیا وجود دارد.
  2. گوسفندان موجوداتی اجتماعی هستند و برای خود دوستانی انتخاب می کنند.
  3. گوسفندان یکی از مهم ترین حیوانات در ادیان مختلف شناخته می شود و شغل چوپانی در بین پیامبران رایج ترین شغل بوده است.
  4. در سال 2009 سال یک گوسفند به قیمت بیش از 300 هزار دلار در استکاتلند فروخته شده است
  5. گوسفند دارای حافظه ای قوی است که می تواند چهره های انسان ها را به یاد آورد.
  6. این حیوانات احساسات را درک کرده و به انواع رفتارها واکنش نشان می دهند.
  7. گوسفند در زمانی که بیمار است سعی می کند از گیاهانی خاص تغذیه کند.
  8. در مصر باستان معتقد بودند که گوسفند بسیار مقدس است و حتی زمانی که میمردند آنها را مومیایی کرده و سپس دفن می کردند.
  9. صنعت دامداری و دامپروری تقریبا قدیمی ترین صنعت شناخته شده می باشد.
  10. این حیوانات داندان های نسبتا کوتاهی دارند.
  11. سن رشد در گوسفندان تقریبا تا یک سالگی است 
  12. در حدود 5000 سال است که انسان ها توانسته اند این حیوان را اهلی کند
امیدوارم این مطلب برای شما جالب بوده باشد برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده می توانید با ما تماس بگیرید

فواید و معایب پرورش گوسفند چیست ؟

فواید و مزایای پرورش گوسفند

1. گوسفند یک حیوان نسبتاً خوش بنیه ای است که آب و هوای متغییر و خشک را تحمل می کند و با فقیرترین علوفه و غذل ها را رشد خود ادامه می دهد.

2. بوسیله گوسفند می توان زمین های نا مرغوبی که برای کشت و زرع مناسب نیست با ایجاد مرتع مصنوعی مورد استفاده قرار داد.

3. گوسفند در مقایسه با سایر دام ها به جیره نگهداری کمتری احتیاج دارد و بیشتر غذایی را که دریافت می کند صرف تولید رشد و نمو خود مینماید. به همین سبب در بیشتر کشورهای دنیا از نقطه نظر اقتصادی در رتبه اول قرار دارد.

4. انواع فرآورده های گوسفند را در تمام طول سال می توان به بازار عرضه کرد، به همین جهت دامدار کمتر با مشکلات مالی مواجه می شود.

5. برگشت سرمایه نسبتاً سریع است، به عنوان مثال بره را در 3 ماهگی یعنی 8 ماه پس از آبستنی می توان فروخت.

6. عادت گوسفند از نظر دفع فضولات و به ویژه در نقاط مرتفع چراگاه و مرتع از نظر تقویت و کود دهی خاک مورد توجه و اهمیت است.

7. پشم حاصله را می توان به راحتی انبار کرد و در زمان مناسب به بازار عرضه کرد یا به مسافت های دور فرستاد.

8. چربی خالص پشم (لالولین) که از پساب حاصله از شستشوی پشم به وسیله روش های شیمیایی جدا می گردد به عنوان مخلوط کننده کرم های آرایشی و طبی استفاده می گردد.

9.قیمت گوسفند زنده در چند ماه گذشته با رشد قابل توجه ای روبه رو بوده است که می تواند سبب افزایش استقبال از شغل دامپروری نیز شود.


معایب پرورش گوسفند

1. گوسفند معمولاً از نظر حیوانات مهاجم به ویژه سگ و گرگ در معرض مخاطره است.

2. گوسفند در برابر آسیب ها و بیماری ها و به ویژه عوارض انگلی نسبت به سایر دامها بیشتر حساس است.

3. حرفه چوپانی از نظر اجتماعی چندان چشمگیر نیست و به همین جهت سیستم چوپانی پرورش گوسفند معمولاً با کمبود افراد مجرب مواجه است.

4. الیاف مصنوعی که از ترکیبات شیمیایی و رزین تولید می شود می تواند به عنوان ماده جایگزین پشم با آن رقابت نماید.

اگر قصد خرید و یا فروش گوسفند زنده را دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

اصول اداره یک واحد پرورش گوسفند چگونه است؟

مسئولیت تولید به عهده مدیر است. چنانچه مدیران، دوراندیش بوده و پشتکار داشته باشند، آن مؤسسه دامداری حداکثر راندمان را خواهد داشت. مدیر باید نسبت به تعویض به موقع وسایل، زمان کشتار دام ها، خرید دام و بازاریابی مناسب تصمیم بگیرد. مدیر باید مسائل و مشکلات را با کارگرانی (که مستقیماً با واحدهای مربوطه کار می‌کنند) در میان گذاشته و بحث کرده و چاره‌اندیشی کند. یک مدیر خوب با وجودی که در اجرای مو به موی مقررات به طور صحیح سخت‌گیر است ولی باید به درد دل کارگران رسیدگی کند و مشکلات رفاهی آنها را مرتفع سازد. یک مدیر دامداری باید علاوه بر مسلط بودن به دانش مدیریت باید به امور تخصصی در دامداری آشنا باشد. 
 
مدیریت نگهداری میش های داشتی 
مدیریت گله‌ها به امکانات و شرایط موجود بستگی دارد. چنانچه در ادارة گله‌ از اصول علمی استفاده شود، نگهداری میش های داشتی به خاطر دو محصول (بره و پشم) بسیار اقتصادی است. 
در مرحله قبل از جفت گیری احتیاجات میش های داشتی را می توان فقط از مرتع تأمین کرد و معمولاً در این دوره میش ها لاغر به نظر می‌رسند. بهبود وضعیت غذایی میش ها در مرحله قبل از جفت‌گیری (فلاشینگ) باعث افزایش میزان تخمک اندازی، جلو افتادن فصل جفت‌گیری، طولانی شدن دورة فحلی، افزایش بره‌زایی و دوقلوزایی و همچنین کاهش تعداد میش های قصر (غیر آبستن) می‌گردد. تغذیة متعادل در دوره جفت‌گیری به دلیل تأثیر مهمی بر نسبت آبستنی و بره‌زایی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. 
میش ها در دوره آبستنی (بویژه از سه ماهگی به بعد) به مراقبت بیشتری نیاز دارند. تأمین مواد مغذی در 4 هفته آخر، آبستنی به خاطر رشد سریع جنین اهمیت دارد و کمبود این مواد باعث بروز بیماری های متابولیکی از جمله مسمومیت آبستنی می‌شود. تغذیه با علوفه مرغوب و کنسانتره احتیاجات نگهداری و آبستنی میش ها را تأمین می‌کند. 
پرکارترین دوره نگهداری از میش های داشتی، در فصل زایش است در این زمان باید تعدادی کارگر کمکی به کار گرفت و به صورت شبانه‌روزی از میش ها مراقبت نمود. عدم توجه کافی به میش ها و بره‌های تازه متولد شده سبب بروز خسارتهای اقتصادی شدید می‌شود. 
دوره شیردهی میش ها پس از زایمان آغاز می‌شود و 3 تا 5 ماه ادامه می‌یابد. در این دوره باید غذای کافی و دارای کیفیت مناسب در اختیار میش ها گذاشته شود. زیرا مشخص شده است که متعادل بودن جیره تأثیر مستقیم بر ترکیب شیر میش ها دارد. البته عوامل دیگری مانند نژاد و خصوصیات فردی میش نیز بر ترکیبات شیر اثر می‌گذارد. در هر صورت چنانچه مقدار و کیفیت شیر میش پایین باشد رشد بره‌های شیرخوار به تأخیر می‌افتد. 
 
مدیریت نگهداری قوچ های داشتی 
هدف از نگهداری قوچ های داشتی جفت‌گیری آنها با میش های گله است. تغذیه مناسب بر تمایل جنسی و کیفیت اسپرم قوچ ها تأثیر دارد. بنابراین علاوه بر علوفه پایه مقداری مواد متراکم نیز باید در جیره آنها منظور شود. کمبود انرژی در جیره قوچ ها باعث غیر طبیعی شدن اسپرماتوزوئیدها می‌شود. تأمین پروتئین کافی باعث افزایش حجم اسپرم می‌شود. از سوی دیگر تغذیه اضافی باعث چاق شدن قوچ ها و کاهش تمایل جنسی آنها می‌گردد. قوچ های جوان از نظر باروری با ارزش‌تر از قوچ های مسن هستند. لذا گله‌داران برای بالا بردن درصد باروری و همچنین کاهش ضریب همخونی هر 2 تا 3 سال قوچ های گله را با قوچ های جوان جایگزین می‌کنند. به ازای هر 20 تا 50 رأس میش داشتی باید 1 رأس قوچ در گله نگهداری شود. 
  
مدیریت تغذیه گوسفند 
در سیستم‌های مختلف پرورش گوسفند بالاترین رقم هزینه‌ها، مربوط به خوراک است. جیرة گوسفندان باید از نظر راندمان مصرف غذایی و شرایط اقتصادی به گونه‌ای متعادل باشد که بتواند از یک طرف شرایط مطلوب تولید را فراهم کند و از طرف دیگر مشکلات تغذیه‌ای را به حداقل برساند. معمولاً جیره‌های گوسفندان از نظر میزان انرژی کمبود دارد. بنابراین انرژی بیشترین عامل محدودکننده تغذیه در گوسفند به حساب می‌آید. منابع اصلی تأمین انرژی برای گوسفند عبارتند از: علوفة خشک، علف سیلویی، علوفة مرتعی و دانه‌ها(ذرت، جو، گندم و یولاف). تأمین انرژی کافی در اواخر آبستنی میش ها و یا در زمان شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از انرژی خالص (NE) و یا انرژی کل مواد مغذی قابل هضم (TDN) نسبت به مصرف کل خوراک اهمیت بیشتری دارد. علوفه خشک خانوادة حبوبات که به طرز صحیح برداشت شده باشند، می‌تواند پروتئین مورد نیاز گوسفندان را تأمین کند. انواع کنجاله‌ها (کنجاله سویا، کنجاله‌ تخم‌پنبه و آفتابگردان) نیز منابع خوبی برای تأمین پروتئین گوسفند محسوب می‌شوند. یکی از منابع ارزان قیمت پروتئین، مواد ازت‌دار غیر پروتئینی نظیر اوره است. زیرا این ترکیبات بخوبی توسط میکروارگانیزمهای شکمبه مصرف شده و به پروتئین میکروبی تبدیل می‌شود، البته در صورت مصرف این ترکیبات باید به موارد 

زیر توجه داشت: 
انرژی کافی و مواد معدنی لازم (کلسیم، گوگرد، آهن،منگنز و کبالت) در اختیار دام قرار گیرد. 
اوره نباید بیش از یک‌سوم ازت جیره را تشکیل دهد. 
اوره باید به تدریج (یک دوره عادت‌پذیری 2 تا 3 هفته‌ای) به جیره خوراکی اضافه شود تا باکتریهای شکمبه فرصت لازم برای عادت‌پذیری پیدا کنند. 
مشخص شده است که گوسفند به ویتامین‌های A، D و E نیاز دارد. در گوسفندان بالغ، میکروارگانیزمهای شکمبه قادرند ویتامینهای B کمپلکس و K را بسازند. ویتامین C نیز توسط بافتهای بدن ساخته می‌شود. جیره‌های معمولی گوسفند حاوی مقادیر کافی ویتامین است. در عین حال چنانچه احتمال کمبود ویتامینها وجود داشته باشد از مکمل های ویتامینی در خوراک آنها استفاده می‌گردد. 
  
مدیریت تولیدمثل گوسفند 
آشنایی با مدیریت تولیدمثل در گله‌های داشتی باعث افزایش درصد بره‌زایی، کاهش تعداد میش های قِصِر، افزایش تولید و در نهایت موجب کسب درآمد بیشتر برای گوسفندداران می‌شود. عوامل متعددی بر تولیدمثل میش های داشتی تأثیر دارد که مهمترین آنها عبارتند از: تغذیه، مدت روشنایی، رطوبت نسبی هوا، درجه حرارت محیط، نژاد و بیماری. 
تغذیه بیشترین تأثیر را بر بازده تولیدمثل گله دارد. کمبود انرژی باعث کاهش میزان آبستنی و نا منظم بودن دوره جنسی در میش ها می‌شود. تأمین پروتئین کافی در جیره میش ها باعث افزایش درصد بره‌زایی و دوقلوزایی می‌گردد. از بین مواد معدنی کلسیم و فسفر و از ویتامینها، ویتامینهای E، D و A بیشترین تأثیر را بر تولیدمثل گوسفند دارند. مدت روشنایی (فتوپریود) فعالیت تخمدان های میش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رطوبت زیاد نیز توانایی تولیدمثل گوسفندان را کاهش می‌دهد. وراثت، بیماریها و تعداد قوچ در گله از دیگر عوامل مؤثر بر تولیدمثل در گوسفند هستند. 
بلوغ جنسی به وزن، سن، نژاد، آب و هوا، فصل تولد و تغذیه بستگی دارد. تجربه نشان داده است که بره‌های پاییزه دیرتر از بره‌های بهاره و نیز نژادهای درشت‌اندام دیرتر از نژادهای کوچک‌اندام به سن بلوغ می‌رسند. بره‌های ماده معمولاً در سن 12- 5  ماهگی بالغ می‌شوند. توارث و تغذیه اثر زیادی بر سن بلوغ آنها دارد. میش هایی که سن بلوغ پایینی دارند، از دوره تولیدمثل طولانی‌تری برخوردار هستند. 
 
روشهای مورد استفاده برای همزمان کردن فحلی عبارتند از: 
- خوراندن هورمون پروژسترون روزانه به میزان 50  میلی گرم به ازای هر میش به مدت 16 روز. 
- تزریق روزانه هورمون پروژسترون به میش ها 
- استفاده از اسفنج آغشته به هورمون پروژسترون 
- دو نوبت تزریق پروستاگلاندین به میش ها، به فاصله 8 روز 
- استفاده از تزریق طول مدت روشنایی در شبانه‌روز 
فصل جفت‌گیری طبیعی و قوچ‌اندازی در گله در ایران، معمولاً اوایل پاییز است. در مناطقی که علوفه به صورت دایمی در اختیار حیوان باشد می‌توان سالی دو نوبت (بهار و پاییز) قوچ‌اندازی کرد. تغذیه متعادل میش ها در هنگام قوچ‌اندازی، باعث افزایش درصد اوولاسیون و در نهایت بالا رفتن درصد دوقلوزایی می‌گردد. 
تعداد میش هایی که در جفت‌گیری طبیعی برای هر قوچ در نظر گرفته می‌شود بستگی به جیره مناسب و شرایط آب و هوای منطقه دارد. قوچ‌ها در فصل جفت‌گیری و به مدت 60- 50 روز در گله می‌مانند. البته در بعضی از گله‌ها قوچ به صورت دایمی در گله وجود دارد. 
طول دوره آبستنی گوسفند 144 تا 152 روز (به طور متوسط 147 روز) است. طول دوره آبستنی با دوقلوزایی همبستگی منفی دارد. نژادهای گوشتی نسبت به نژادهای پشمی از طول دوره آبستنی کوتاه تری برخوردار هستند. درجه حرارت بالا باعث کوتاه‌ شدن مدت آبستنی به میزان 3- 2 روز می‌شود. عوامل ژنتیکی نیز بر طول مدت آبستنی تأثیر دارند. میش هایی که در دوران آبستنی از شرایط تغذیه مناسب برخوردار بوده و از نظر جثه در وضع مطلوبی باشند، به تنهایی قادر به انجام زایمان هستند. گله‌داران با تجربه در فصل زایمان با مراقبت های شبانه‌‌روزی از گله
سعی می‌کنند مشکلات مربوط به زایمان را به حداقل برسانند. 
مهمترین علایم و نشانه‌های زایمان میش ها است عبارتند از: 
- پرشیر شدن پستانها و قرمز شدن پوست پستان به فاصله 2 هفته قبل از زایمان. 
- کند شدن حرکات میش و یا دراز کشیدن حیوان بر روی زمین. 
- ایجاد فرورفتگی در قسمت بالای دم حیوان. 
- نرم و براق و پرخون شدن فرج و خارج شدن مایع مخاطی لزج از آن. 
البته یکی از نشانه‌های قطعی زایمان ظاهر شدن کیسه آب است. به طوری که در حالت طبیعی معمولاً یک ساعت پس از این نشانه زایش انجام می‌شود.

نکاتی جالب در مورد شغل دامداری و دامپروری گوسفندان

پرورش گوسفند و بز بر حسب شرایط گوناگون فیزیولوژیک و نوع بهره برداری اقتصادی ممکن است به روش های مختلف اجرا شود ، هر شخصی با توجه به امکانات اختصاصی و وضع بازار گوسفند ، محل اقامت و سرمایه خود ممکن است تولید کننده پشم ، گوشت ؛ شیر و بره برای گله های داشتی باشد ولی اصول کلی نظام های مختلف بهره برداری پرورش گوسفند و بز برای هریک از این هدفها به شرح زیر است :

شرایط خوب برای پروش گوسفند داشتی ؛

یکی از مهم ترین شرایط برای پرورش گوسفند داشتی ، داشتن مراتع ییلاقی و قشلاقی خوب می باشد که در این صورت دام خوراک رایگان خواهد خورد ولی شروط لازم دیگری در ذیل شرخ داده می شود:

کشاورزانی که آغل و باغ دارند و همواره در محل زراعت خود ساکنند می توانند با در نظر گرفتن ظرفیت آغل و علوفه تولیدی ، گله ای داشته باشند که مدتی از سال را در صحرای اطراف ده چریده و فصول نامناسب را در آغل تغذیه نمایند.

اهالی مناطقی که در آن کشت یونجه و نباتات علوفه ای مقدور بوده  محصول خوبی میدهند و امکان اعزام گوسفندان به ییلاق یا قشلاق موجود است می توانند گوسفنداری کنند.

شرایط خوب برای پرورش گوسفند پشمی :

در شرایط  و امکانات اقتصادی بازار فعلی ، پرورش گوسفند پشمی تنها صلاح نیست ولی هر گوسفند پشمی حتی مرینو و رامبویه نیز گوشت تولید می نمایند در کشور ما بطوری که قبلا ذکر شد نژادهایی موجود است که در حالیکه پشم خوب  و مناسب فرش بافی و حتی پارچه بافی تولید می نمایند گوشت فراوان و خوبی نیز دارند و بهترین نمونه این قبیل گوسفندان نژادهای بومی ماکوئی در استان آذربایجان غربی ، سنجابی ، بلوچی ، کرمانی ، نائینی و فراهانی است به هر صورت اگر شخصی بخواهد به خاطر داشتن بازار خوبی برای پشم مثل صنعت کاموابافی ، فرش بافی ، نخ ریسی و و... گوسفند پشمی پرورش دهند می توانند یکی از نژادهای گوشتی-پشمی را انتخاب نماید.

اگر قصد دارید از آخرین قیمت گوسفند زنده باخبر شوید کلیک کنید.

شرایط پرورش گوسفند پوستی :

تهیه پوست خوب و فروش آن تخصص لازم دارد و تجارت پوست مربوط به مد سال بوده و بعضی از سالها بخاطر استفاده از پوست و تقاضای خیلی زیاد ، قیمت نیز خوب است و بعضی سالها وضع برعکس است قیمت نیز خوبی است و بعضی سالها وضع برعکس است باید دامداری که تولید پوست مینمایند به وضع بازارهای جهانی وارد بوده و از جریان مد در دنیا باخبر باشد